Gilda Montenegro Espinosa, en representación de la Dirección Nacional de Nutrición Escolar del Ministerio de Educación (Meduca), y el antropólogo, Blas Quintero, ganaron el primer lugar del XVIII Congreso Latinoamericano de Nutrición ‘Alimentación Saludable para un Planeta Sostenible’ con el cartel titulado Proyecto Nura. El encuentro fue celebrado en Guadalajara, Jalisco, México.
Montenegro Espinosa explicó que “la experiencia personal adquirida en el congreso como profesional fue muy interesante, pues reunió a profesionales de la nutrición y de la salud en general, y vernos allí como profesionales representando la entidad donde uno trabaja, fue impactante y, más aún, cuando supimos que con nuestro cartel científico era la primera vez que Panamá ganaba este premio, en el que participaron mil 295 carteles de todos los países de América Latina. Una forma también de hacer Patria, especialmente en este mes”.
El objetivo general del Proyecto Nura es proveer de alimentos de calidad y con pertinencia cultural a los estudiantes de las escuelas de la comarca Ngäbe Buglé, a través de un proceso de compra a la producción agropecuaria de las comunidades.
El Proyecto Nura desarrolla cuatro componentes principales: la valoración de los alimentos tradicionales, la articulación en forma de red (asociación espontánea de los agricultores), la participación de las comunidades y las compras locales de alimentos.
Cabe destacar que las cuatro escuelas en las que se implementó este plan piloto son: Suliagwatdabitdi (Llano Ñopo), corregimiento de Roka, distrito de Munä, región Kadrini – comarca Ngäbe Buglé; Büabitdi (Llano Tugrí), corregimiento de Dego, distrito de Munä, región Kadrini. También la escuela de Kankintú y Nutivi ambas en el corregimiento de Kankintú, distrito de Kankintú, región Ño Kribo, todas en la comarca Ngäbe Buglé.
La etapa de operación y extensión, Nura pretende replicar la experiencia en otras escuelas de la región comarcal y otras zonas educativas, al considerar los criterios de inclusión y exclusión establecidos en la etapa de ejecución, para esto está en confección el manual de compras que facilite la adquisición de alimentos producidos localmente por la agricultura familiar y convertirse en programa nacional.
Mientras que, para el antropólogo Quintero, el componente de pertinencia cultural de un proyecto que lleva la Dirección Nacional de Nutrición y Salud escolar del Meduca tiene que ver con una concepción de interculturalidad, es decir, se tiene que abrir otra visión aquí en Panamá, en el que este sea un espacio en que quepan varios mundos y no uno solo.
La presencia de los seres humanos en el istmo se remonta en sus evidencias desde hace 11,000 años. Los pueblos Ngäbe Buglé y otros originarios hunden sus raíces y esta práctica en estos años.
Mantiene sistemas autóctonos de conservas de alimentos de más de 4,000 años, y todos estos conocimientos, prácticas, tecnologías, lengua y normas han trascendido generaciones.
Texto: Nancy Polanco | Fotos: Dirección Nacional de Nutrición y Salud Escolar
Dirección: Calle Ernesto Jaén Guardia En Corozal, Corregimiento De Ancón, Ciudad De Panamá. Central Telefónica: 515-7300 / 511-4400
© 2025 Todos los derechos reservados | Ministerio de Educación
Ministerio de Educación
We firmly believe that the internet should be available and accessible to anyone, and are committed to providing a website that is accessible to the widest possible audience, regardless of circumstance and ability.
To fulfill this, we aim to adhere as strictly as possible to the World Wide Web Consortium’s (W3C) Web Content Accessibility Guidelines 2.1 (WCAG 2.1) at the AA level. These guidelines explain how to make web content accessible to people with a wide array of disabilities. Complying with those guidelines helps us ensure that the website is accessible to all people: blind people, people with motor impairments, visual impairment, cognitive disabilities, and more.
This website utilizes various technologies that are meant to make it as accessible as possible at all times. We utilize an accessibility interface that allows persons with specific disabilities to adjust the website’s UI (user interface) and design it to their personal needs.
Additionally, the website utilizes an AI-based application that runs in the background and optimizes its accessibility level constantly. This application remediates the website’s HTML, adapts Its functionality and behavior for screen-readers used by the blind users, and for keyboard functions used by individuals with motor impairments.
If you’ve found a malfunction or have ideas for improvement, we’ll be happy to hear from you. You can reach out to the website’s operators by using the following email
Our website implements the ARIA attributes (Accessible Rich Internet Applications) technique, alongside various different behavioral changes, to ensure blind users visiting with screen-readers are able to read, comprehend, and enjoy the website’s functions. As soon as a user with a screen-reader enters your site, they immediately receive a prompt to enter the Screen-Reader Profile so they can browse and operate your site effectively. Here’s how our website covers some of the most important screen-reader requirements, alongside console screenshots of code examples:
Screen-reader optimization: we run a background process that learns the website’s components from top to bottom, to ensure ongoing compliance even when updating the website. In this process, we provide screen-readers with meaningful data using the ARIA set of attributes. For example, we provide accurate form labels; descriptions for actionable icons (social media icons, search icons, cart icons, etc.); validation guidance for form inputs; element roles such as buttons, menus, modal dialogues (popups), and others. Additionally, the background process scans all the website’s images and provides an accurate and meaningful image-object-recognition-based description as an ALT (alternate text) tag for images that are not described. It will also extract texts that are embedded within the image, using an OCR (optical character recognition) technology. To turn on screen-reader adjustments at any time, users need only to press the Alt+1 keyboard combination. Screen-reader users also get automatic announcements to turn the Screen-reader mode on as soon as they enter the website.
These adjustments are compatible with all popular screen readers, including JAWS and NVDA.
Keyboard navigation optimization: The background process also adjusts the website’s HTML, and adds various behaviors using JavaScript code to make the website operable by the keyboard. This includes the ability to navigate the website using the Tab and Shift+Tab keys, operate dropdowns with the arrow keys, close them with Esc, trigger buttons and links using the Enter key, navigate between radio and checkbox elements using the arrow keys, and fill them in with the Spacebar or Enter key.Additionally, keyboard users will find quick-navigation and content-skip menus, available at any time by clicking Alt+1, or as the first elements of the site while navigating with the keyboard. The background process also handles triggered popups by moving the keyboard focus towards them as soon as they appear, and not allow the focus drift outside it.
Users can also use shortcuts such as “M” (menus), “H” (headings), “F” (forms), “B” (buttons), and “G” (graphics) to jump to specific elements.
We aim to support the widest array of browsers and assistive technologies as possible, so our users can choose the best fitting tools for them, with as few limitations as possible. Therefore, we have worked very hard to be able to support all major systems that comprise over 95% of the user market share including Google Chrome, Mozilla Firefox, Apple Safari, Opera and Microsoft Edge, JAWS and NVDA (screen readers).
Despite our very best efforts to allow anybody to adjust the website to their needs. There may still be pages or sections that are not fully accessible, are in the process of becoming accessible, or are lacking an adequate technological solution to make them accessible. Still, we are continually improving our accessibility, adding, updating and improving its options and features, and developing and adopting new technologies. All this is meant to reach the optimal level of accessibility, following technological advancements. For any assistance, please reach out to