Inicio » Organización » Dir. Nal. de Educación Especial » Acciones Relevantes
“TALLERES PARA PADRES Y MAESTROS DEL CENTRO EDUCATIVO UNIÓN DE AZUERO”
Durante el mes de julio las docentes de Educación Especial Fanny Castillo y Catalina Mendoza, coordinando conjuntamente con el Director del plantel Cesar González del C.E.B.G Unión de Azuero, desarrollaron un taller para padres de familia de la institución, designado ”DISCIPLINA POSITIVA” con el objetivo de orientar a los padres de familia sobre la disciplina asertiva como un estilo de crianza, el mismo fue dictado por las especialistas de la Fundación Valórate.
El segundo taller se ofreció a los docentes del plantel, iniciando con una Charla dictada por la Lic. en Psicología Laura Hernández, coordinadora del Equipo S.A.E. de Panamá Este sobre el tema “DISCAPACIDAD INTELECTUAL” y cerrando la Jornada Pedagógica las Licenciadas Alejandra y Yivana de la Fundación Valórate abordaron el tema “El ROL DEL DOCENTE ANTE LAS N.E.E”, tema estrenado por primera vez en la región de Panamá Este.
Reconocemos la colaboración y el trabajo en equipo realizado por todo el personal administrativo, docente y padres de familia del Centro Educativo Unión de Azuero, de igual manera agradecemos el apoyo recibido por parte de la Coordinadora del Equipo S.A.E de Panamá Este y la Fundación Valórate, sin ellos nada de esto se hubiera consolidado, GRACIAS.
Proyecto aula hospitalaria y domiciliaria
La educación especial es una modalidad del sistema educativo que desarrolla su acción de manera transversal en los distintos niveles, tanto en los centros educativos inclusivos, proveyendo un conjunto de servicios, recursos humanos, técnicas, conocimientos especializados y ayudas para atender las necesidades educativas especiales que puedan presentar algunos alumnos de manera temporal o permanente a lo largo de su escolaridad por lo antes expuesto el ministerio de educación, regional de Chiriquí la DNEE y el programa de educación inclusiva, al darse cuenta del porcentaje de niños y jóvenes que enfrentan limitaciones de carácter físicas y de salud, para acceder al servicio educativo en sus distintos niveles, busca establecer la modalidad de atención hospitalaria y domiciliaria específicamente mediante convenio entre MEDUCA y el HMIJDDO.
El artículo 71 de la Ley Orgánica de Educación se refiere a la obligatoriedad de recibir la enseñanza y del estado en ofrecerla. De igual manera el artículo 72 de la precitada ley se refiere a la exigencia para el estado panameño de abrir los centros educativos que sean necesarios siempre y cuando existan niños en edad escolar y con necesidad del servicio.
Fundamentado en estos conceptos, la Dirección Regional de Educación de Chiriquí y la Dirección Médica del Hospital Materno Infantil José Domingo de Obaldía, han decidió unificar esfuerzos y recursos, para solidariamente atender de una manera integral la aspiración de niños con afectaciones en su salud y con necesidades educativas especiales, de recibir la oferta académica ajustada a su realidad. Con la asistencia de docentes especializados en este campo y metodologías de aprendizaje pertinentes con el entorno hospitalario en que se desenvuelven.
La educación hospitalaria es una modalidad de los sistemas educativos, orientada a garantizar a los niños, que se ven afectados para asistir con puntualidad a una institución educativa, el derecho a la educación, eliminando así la repitencia, la deserción escolar y el ausentismo, se muestra entonces el rostro humano de la educación, garantizando la igualdad de oportunidades, permitiéndoles la continuidad de sus estudios y estar integrados al sistema educativo nacional.
Dirección: Calle Ernesto Jaén Guardia En Corozal, Corregimiento De Ancón, Ciudad De Panamá. Central Telefónica: 515-7300 / 511-4400
© 2025 Todos los derechos reservados | Ministerio de Educación
Ministerio de Educación
We firmly believe that the internet should be available and accessible to anyone, and are committed to providing a website that is accessible to the widest possible audience, regardless of circumstance and ability.
To fulfill this, we aim to adhere as strictly as possible to the World Wide Web Consortium’s (W3C) Web Content Accessibility Guidelines 2.1 (WCAG 2.1) at the AA level. These guidelines explain how to make web content accessible to people with a wide array of disabilities. Complying with those guidelines helps us ensure that the website is accessible to all people: blind people, people with motor impairments, visual impairment, cognitive disabilities, and more.
This website utilizes various technologies that are meant to make it as accessible as possible at all times. We utilize an accessibility interface that allows persons with specific disabilities to adjust the website’s UI (user interface) and design it to their personal needs.
Additionally, the website utilizes an AI-based application that runs in the background and optimizes its accessibility level constantly. This application remediates the website’s HTML, adapts Its functionality and behavior for screen-readers used by the blind users, and for keyboard functions used by individuals with motor impairments.
If you’ve found a malfunction or have ideas for improvement, we’ll be happy to hear from you. You can reach out to the website’s operators by using the following email
Our website implements the ARIA attributes (Accessible Rich Internet Applications) technique, alongside various different behavioral changes, to ensure blind users visiting with screen-readers are able to read, comprehend, and enjoy the website’s functions. As soon as a user with a screen-reader enters your site, they immediately receive a prompt to enter the Screen-Reader Profile so they can browse and operate your site effectively. Here’s how our website covers some of the most important screen-reader requirements, alongside console screenshots of code examples:
Screen-reader optimization: we run a background process that learns the website’s components from top to bottom, to ensure ongoing compliance even when updating the website. In this process, we provide screen-readers with meaningful data using the ARIA set of attributes. For example, we provide accurate form labels; descriptions for actionable icons (social media icons, search icons, cart icons, etc.); validation guidance for form inputs; element roles such as buttons, menus, modal dialogues (popups), and others. Additionally, the background process scans all the website’s images and provides an accurate and meaningful image-object-recognition-based description as an ALT (alternate text) tag for images that are not described. It will also extract texts that are embedded within the image, using an OCR (optical character recognition) technology. To turn on screen-reader adjustments at any time, users need only to press the Alt+1 keyboard combination. Screen-reader users also get automatic announcements to turn the Screen-reader mode on as soon as they enter the website.
These adjustments are compatible with all popular screen readers, including JAWS and NVDA.
Keyboard navigation optimization: The background process also adjusts the website’s HTML, and adds various behaviors using JavaScript code to make the website operable by the keyboard. This includes the ability to navigate the website using the Tab and Shift+Tab keys, operate dropdowns with the arrow keys, close them with Esc, trigger buttons and links using the Enter key, navigate between radio and checkbox elements using the arrow keys, and fill them in with the Spacebar or Enter key.Additionally, keyboard users will find quick-navigation and content-skip menus, available at any time by clicking Alt+1, or as the first elements of the site while navigating with the keyboard. The background process also handles triggered popups by moving the keyboard focus towards them as soon as they appear, and not allow the focus drift outside it.
Users can also use shortcuts such as “M” (menus), “H” (headings), “F” (forms), “B” (buttons), and “G” (graphics) to jump to specific elements.
We aim to support the widest array of browsers and assistive technologies as possible, so our users can choose the best fitting tools for them, with as few limitations as possible. Therefore, we have worked very hard to be able to support all major systems that comprise over 95% of the user market share including Google Chrome, Mozilla Firefox, Apple Safari, Opera and Microsoft Edge, JAWS and NVDA (screen readers).
Despite our very best efforts to allow anybody to adjust the website to their needs. There may still be pages or sections that are not fully accessible, are in the process of becoming accessible, or are lacking an adequate technological solution to make them accessible. Still, we are continually improving our accessibility, adding, updating and improving its options and features, and developing and adopting new technologies. All this is meant to reach the optimal level of accessibility, following technological advancements. For any assistance, please reach out to